Plan de eindejaarsgesprekken met je personeel wel in!

Werkplezier is in deze tijden van thuiswerken een belangrijk issue voor jou en je personeel. In het kader hiervan onderstreept PDC het belang en de voordelen van het voeren van voortgangsgesprekken. Want hoe zorg je op afstand dat je medewerkers gelukkig blijven met het werk dat ze doen? Zeker nu: het einde van het jaar nadert, de pepernoten liggen in de supermarkt en de tuincentra hullen zich in kerstsfeer. Dit is het moment voor de werkgever om de balans op te maken en om terug te blikken op het afgelopen jaar. Hoe staan we ervoor? Wat ging er bijvoorbeeld goed met thuiswerken? Of kunnen we bepaalde zaken toch effici├źnter doen in 2021? Het is nu tijd om voor uit te kijken. We denken bijvoorbeeld na over hoe we in de toekomst invulling zullen geven aan functies en taken met de misschien blijvende, minimale bezetting op kantoor.

Daarnaast zullen ook sommige medewerkers wensen en ambities hebben. Hoe kan je als leidinggevende helpen om die ambities te verwezenlijken? Zeker als die ambities passen bij de toekomstplannen van je bedrijf. Welke steun verwacht je medewerker bij het realiseren daarvan? En aan de andere kant: welke verwachtingen heb je ten aanzien van jouw medewerkers?

Om als leidinggevende antwoorden te krijgen op al deze vragen, is het houden van diverse gesprekken essentieel. Het doel is om tot heldere afspraken te komen met je medewerkers. Open en eerlijke gesprekken geven waardevolle informatie en kunnen leiden tot een meetbare betere samenwerking en het tot ontwikkeling komen van je mensen.

PDC zet de voordelen van de diverse gesprekken nog even voor je op een rij:

1. Planningsgesprek
Het begin van het jaar is een goed moment om nieuwe plannen te maken. Daarom beginnen veel bedrijven het jaar met een planningsgesprek. Het is een tweezijdig gesprek. Zo staan niet alleen jouw plannen voor je bedrijf centraal, maar ook de plannen en wensen van je werknemer.

2. Functioneringsgesprek
In het midden van het jaar sta je stil bij het functioneren. Je bent dan al een aantal maanden onderweg en kunt dan een goed beeld krijgen van de voortgang. Je kijkt dan of de werknemer op schema loopt of bijsturing nodig heeft. Ook kun je het onder meer hebben over de onderlinge samenwerking. Daarbij kan de werknemer zelf punten inbrengen, want net als bij een planningsgesprek is dit een tweezijdig gesprek.

3. Beoordelingsgesprek
Aan het einde van het jaar kijk je terug. Je kunt dan een oordeel vellen over het functioneren van de werknemer. Dit oordeel spreek je uit tijdens het beoordelingsgesprek. In tegenstelling tot het planningsgesprek en het functioneringsgesprek is dit een eenzijdig gesprek. Tijdens dit gesprek gaat het namelijk om jouw oordeel en de daaraan verbonden consequenties, zoals het wel of niet doorgaan van een loonsverhoging of contractverlenging.

Stimuleer je medewerkers in samenwerking met het Talentcentrum van PDC
Wanneer uit de gesprekken inderdaad blijkt dat je medewerker wensen heeft ten aanzien van zijn of haar ontwikkeling dan kun je bij ons terecht voor laagdrempelige testen. Uiteindelijk zijn je medewerkers de belangrijkste kracht binnen je organisatie. Zij zorgen ervoor dat je bedrijf topprestaties kan (blijven) leveren. Wanneer zij zich goed voelen, presteren ze beter. En je bedrijf dus ook. Want de medewerker, die de regie over zijn of haar ontwikkeling houdt, blijft gestimuleerd en voelt zich gemotiveerd. Win-win, toch!

Nieuwsgierig? Ons Talentcentrum heeft diverse testen, ge├źnt op talent- en loopbaanontwikkeling en zijn verdeeld over de volgende domeinen:

  • Cultuur & Organisatie
  • Leerstijl & Leervermogen
  • Teamprestatie & Analyse

Meer informatie over PDC en over ons Talentcentrum
Wil je meer weten over ons Talentcentrum? Neem dan eens een kijkje op onze website. Wij bieden je graag een adviesgesprek aan, waarin we je concrete tips geven waarmee je verder kunt. Uiteraard is het mogelijk dit gesprek op afstand te voeren. Bijvoorbeeld telefonisch, via Teams of een andere optie die je voorkeur heeft. We zijn in ieder geval van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via het telefoonnummer 085 - 44 44 330 of per e-mail info@pdcveghel.nl.

Dit blog is een samenwerking tussen PDC en Fenna van Bergen.