Vibemanagement haalt het beste uit uw mensen op werk!

Vibemanagement is al een aantal jaar geleden over komen waaien uit Silicon Valley en heeft alles te maken met het managen van een goede vibe op de werkvloer. Vibemanagement zorgt voor een werkomgeving die mensen het beste uit zichzelf laat halen. Voor omstandigheden die ervoor zorgen dat ze in een flow komen en optimaal kunnen presteren. Vibemanagement is het managen van een goede energie, een goede sfeer. En Google heeft het misschien zelfs als eerste laten zien: een sfeer kan echt gemanaged worden. Dus ook bij u.

Wanneer er op het bedrijf een goede sfeer heerst, voelen de medewerkers zich fijn op de werkvloer. Ze voelen zich gelukkig. Ze gaan met plezier naar het werk, elke dag opnieuw. We hoeven u het positieve effect op het ziekteverzuim niet uit te leggen. Wij geven u graag 10 tips om in het kader van vibemanagement een prettige werkomgeving te gaan creëren.

10 tips om een prettige werkomgeving te creëren:

  1. Analyseer de verzuimcijfers met een andere bril. Zijn er meer mannen of vrouwen ziek? Is dat consequent? Van welke leeftijdscategorie zijn de meeste mensen ziek? Hoe lang zijn de mensen die ziek zijn al in dienst? Betrek natuurlijk ook de oorzaken van het verzuim bij de analyse. Wanneer u de volgende tips toe gaat passen, analyseer dan steeds de cijfers opnieuw: is er verbetering opgetreden? U gebruikt de cijfers dus om te sturen.
  2. Onderzoek hoe de medewerkers de sfeer op het bedrijf nu ervaren en wat er volgens hun verbeterd kan worden aan die sfeer. Houd hiervoor een enquête en onderzoek welke uitkomsten u ook daadwerkelijk door kunt voeren, door ze mee te nemen in de budgettering.
  3. Vraag uw medewerkers wat ze persoonlijk nodig hebben om goed te kunnen functioneren: een andere stoel, een fauteuil, een hangmat. Sta open voor wat ze aangeven. Wat hebben ze nodig om fijn te kunnen werken? Misschien zit iemand graag tussen de planten. Houd er zeker rekening mee dat iedereen écht anders is. Wat de ene medewerker nodig heeft om goed te kunnen presteren, werkt voor de ander misschien niet. Waardeer ieder idee en laat zien dat die ideeën ook echt waardevol zijn voor het bedrijf.
  4. Betrek de medewerkers bij de uitkomsten van deze onderzoeken, leg uit wat kan, leg uit wat (nog) niet kan. Stimuleer ze om mee te denken over hoe mogelijke invoeringen alsnog versneld kunnen worden.
  5. Houd verjaardagen in de gaten, maar ook andere, voor de medewerker speciale momenten. Is er iemand jarig, zet in de ochtend vast een doosje bonbons neer.
  6. Houd in de gaten hoe het met de medewerkers gaat. Het moment dat u weet dat er iemand verkouden is, of dat er een griepgolf op komst is in het land, zorgt u voor gezonde snacks, fruit en gemberthee.
  7. Wees zoveel mogelijk op de hoogte van wat er speelt in de privésfeer en geef medewerkers de ruimte om privéproblemen op te lossen. Laat medewerkers bijvoorbeeld thuis werken als een kind ziek is, en vooral: bied dat zelf aan.
  8. Introduceer flexibele pauzes, buiten lunchpauzes. Zo wordt er bij Google getafeltennist en gevolleybald in de middag of tussendoor, om focus te onderbreken. Bied de mogelijkheid dat medewerkers een massage kunnen krijgen op het werk. Uit onderzoek is gebleken dat extra pauzes tussendoor de productiviteit van mensen verhogen.
  9. Geef de mensen een gezamenlijk doel, door de droom van uw bedrijf intern uit te dragen. Ieder bedrijf heeft een droom, een missie, een ambitie. U wilt iets bijdragen aan de wereld.  Door die maatschappelijke relevantie te laten zien, en te laten zien waar u in gelooft, willen medewerkers zich daar graag mee verbinden. Laat zien waarom u doet wat u doet en geef daardoor betekenis aan de woorden. U trekt op deze manier medewerkers aan die in hetzelfde geloven en zich daar graag mee verbinden. Daarnaast voelen ze zich ook meer verbonden met elkaar, het zorgt voor een nauwe contact onderling.
  10. Zorg dat die verbondenheid ook buiten werktijden op te zoeken is. Dat is mogelijk door bijvoorbeeld een eigen Facebookgroep te maken en waarin collega’s samen werken aan doelen die passen bij het bedrijf, maar niet per se gerelateerd zijn aan de werkzaamheden. Samen bijdragen aan iets extra’s. Maar ook een bowlingcompetitie kan daar aan bijdragen.

Het is niet zo dat u met deze aanpassingen in een handomdraai de vibe en daarmee de arbeidsparticipatie verbetert. Een goede vibe wordt gedragen vanuit de bedrijfscultuur en positief ingestelde medewerkers. Een eigenschap die u mee kunt nemen in de werving en selectie van nieuwe medewerkers.

Een goed vibe management vergroot de bevlogenheid van medewerkers. Het zorgt ervoor dat de mensen met plezier werken en beter presteren. Als arbodienstverlener helpen wij u graag bij het opstellen van een vibemanagement dat bijdraagt aan de arbeidsparticipatie.

Een eigen plan op maat
Voor een selecte groep mensen organiseren wij op donderdag 15 november 2018 de werktafel ‘Stop met duurzame inzetbaarheid maar creëer vandaag uw eigen bevlogen medewerkers!’ Tijdens deze werktafel gaan wij met u aan de slag om een op maat plan voor uw bedrijf op te stellen.

Deelnemen? Lees dan hier meer over de Werktafel ‘Bevlogen medewerkers’  en schrijf u in voor onze sessie! U kunt zich nu nog aanmelden, er zijn nog enkele plekken over.

Overstappen naar PDC
Binnenkort kunt u overstappen van arbodienstverlener. U heeft de mogelijkheid om pro forma uw keuze voor 30 september kenbaar te maken. Wanneer u benieuwd bent naar onze aanpak als arbodienstverlener en wilt kennismaken, neemt u dan contact met ons op. We zijn bereikbaar via 085 4444 330 en komen graag vrijblijvend bij u langs om hier meer over te vertellen.