Zoeken naar personeel in de zomer geeft bedrijven voorsprong

De arbeidsmarkt kent geen komkommertijd. Wie een voorsprong wil in de strijd om (jong) talent, moet juist werven in de zomer. Veel Nederlandse bedrijven stoppen in de zomermaanden met werven, terwijl het aanbod aan kandidaten min of meer gelijk blijft. De mythe dat het zakelijk leven in juli en augustus stil komt te liggen is hardnekkig, maar onjuist. De tendens is: we gaan nu niet werven, want er gebeurt toch niets. Ons advies: als je wil werven, doe het dan vooral nu.

Vakantiespreiding
Vergeleken met de ons omringende landen, is de vakantiespreiding in Nederland groter. Waar in landen als België vrijwel niets gebeurt in de zomermaanden, omdat iedereen op vakantie is, is in Nederland het aantal plaatsingen in de zomermaanden ongeveer gelijk blijft. Sommige zaken duren weliswaar wat langer, omdat mensen moeilijker te bereiken zijn, maar het aantal beschikbare kandidaten blijft min of meer gelijk. Dat geldt zeker voor de jongere kandidaten, die helemaal niet in juli en augustus op vakantie gaan. Maar de procedures stagneren vanuit de werkgeverskant. Onterecht: alleen met kerst en oud en nieuw komt alles echt tot stilstand in Nederland.

Minder concurrentie
Deze vermeende zomerstop creëert kansen voor bedrijven die juist nu gaan werven. Er is immers even wat minder concurrentie van andere bedrijven is. Als je toch moet gaan werven, doe het nu. Stel het niet uit tot september, want dan is iedereen terug van vakantie en ontstaat er weer een extra grote druk op de arbeidsmarkt. Bedrijven die nu accelereren, nemen een voorsprong op bedrijven die pas na de zomer weer tot leven komen om actief talent te gaan zoeken.

Personeel behouden
De zomermaanden zijn niet alleen een uitgelezen tijd om nieuw personeel te werven, ze bieden ook kansen om het huidige personeel te behouden. Als je werknemers in de evaluatiestand op het strand gaan, dan is het verstandig om ervoor te zorgen dat je ze van positieve input voorziet. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om de kerstgratificatie in tweeën te splitsen, zodat je je medewerkers wat extra’s mee kan geven voor de zomervakantie. Om dezelfde reden is het juist nu de uitgelezen tijd om met je mensen in gesprek te gaan. Praat met ze over hun opleidingsbehoeften en leg het opleidingstraject vast voor na de vakantie. Daarmee maak je hun toekomst binnen het bedrijf concreter en geef je hen iets om naar uit te kijken. Of leg in het gesprek nog even de nadruk op zaken die goed geregeld zijn in de arbeidsvoorwaarden, zoals de flexibiliteit of de ontwikkelingsmogelijkheden. Hiermee laat je zien wat ze aan jou als bedrijf hebben en welke voordelen daarbij komen kijken.

Meer weten of werven van de juiste kandidaten?
Schrijf u dan in voor het webinar op dinsdag 7 augustus aanstaande 'Bendader de sollicitant als klant'. Inschrijven kan hier.