Het grote ik-blijf-ontspannen-dossier! Ook na de vakantie.

Druk, tot in de derde overtreffende trap. Dat is de rode lijn in het werk van veel mensen momenteel. Vakantie is dan de periode waarin die druk afgebouwd ‘moet’ worden. Maar de meeste mensen kunnen die knop niet zomaar omzetten. De vakantie is voorbij en hoe zorgen we ervoor dat we niet in dezelfde valkuil stappen als ervoor. Lees in dit artikel veel voorkomende bronnen van werkgerelateerde stress. En hoe u en uw werknemer hierdoor verzuim kunnen voorkomen.


Blijf gezond bezig
Gezond zijn is de basis van langer, en beter doorwerken, ongeacht de omstandigheden. Let in onzekere of moeilijke tijden dus extra op uw leefgewoonten. Ruim de helft van werkend Nederland zit de hele dag. Nergens in Europa doen mensen dat zo lang als in Nederland: gemiddeld 10,1 uur per dag. Toch blijkt uit meerdere onderzoeken dat te veel stilzitten de kans op vroegtijdig overlijden vergroot, net zoals de kans op hart- en vaatziekten, type-2 diabetes en mogelijk ook depressie en vormen van kanker.

Blijven bewegen
Nederlanders zijn zich nog onvoldoende bewust van de risico’s die komen kijken bij te veel stilzitten op het werk. Werkgevers moeten daarom stimuleren om meer te bewegen, ook tijdens het werk. Gebruik kleine drinkbekers, dan loopt u vaker om ze te vullen. Vergeet die koffierondjes, loop liever zelf. Ga naar het toilet of de printer op een andere etage. Neem nimmer de lift naar beneden. Maak wat vaker een lunchwandeling, of neem een middag vrij om te sporten of om aan yoga te doen. Doe liever iets ontspannends. En let ook goed op de slaap, en de voeding. Het helpt allemaal tegen de stressreacties die ontstaan door de natuurlijke vechtstand waar het lichaam in komt, als reactie op onzekerheid.

Lijdt u aan infobesitas of FOMO?
De digitale hulpmiddelen op het werk hebben ons veel goeds gebracht. Maar zo langzamerhand rijst de vraag of we slaaf of meester zijn van het digitale werken. Als infobesitas of FOMO u niets zegt, bent u waarschijnlijk heel goed bezig. Dan lijdt u zeker niet aan de digitale information overflow die infobesitas heet. En ook niet aan FOMO, the Fear of Missing Out. Dat laatste brengt met zich mee dat u zich zeer gestrest voelt als u niet bereikbaar bent. Geen last van? Houden zo!

Moet dat echt?
Als er iets is wat ons stress bezorgt bij digitaal werken, is dat wel onze drang om te voldoen aan het bestaande verwachtingspatroon. Dat we overigens vaak zelf hebben gecreëerd. Want we denken dan wel dat we die werkmail in het weekend moeten lezen. Maar hebben we dat eigenlijk ooit met onze baas afgesproken? Of voelen we ons gewoon aangesproken door de mails die we op zaterdagavond van haar krijgen?

Blijf positief, kijk vooruit
Een belangrijke factor bij stressreductie is concentreren op de leuke, prettige en aangename aspecten van het werk die je wel kunt beïnvloeden. Ook stap-voor-stap toewerken naar duidelijk omschreven doelen in de nabije toekomst geeft een onmisbaar gevoel van controle terug over je werk en je leven. Geef (en neem zelf ook) zo veel mogelijk ruimte en flexibiliteit, bijvoorbeeld in werktijden en werkplekken.

Vergroten van energiegevers
Ook als er weinig stippen zijn op de horizon, kan je er altijd nog voor kiezen om zo prettig en professioneel mogelijk te blijven werken. Met name door de leuke kanten van het werk wat vaker op te zoeken, of om leuke ‘dingen’ naast het werk te blijven doen. Even stilstaan bij wat er op het werk energie geeft kan al helpen om er meer van te genieten. Wie van dit genieten een gewoonte maakt doet zichzelf helemaal een plezier. “Vroeger schreef ik voor ik naar huis ging op wat ik allemaal niet af had gekregen. Nu schrijf ik daarna drie dingen op die ik fijn vond die dag. Ik kom nu veel rustiger thuis.”

Plan-B
Rustig afbouwen zodat je het langer volhoudt, maar wel in een volwaardige functie met betekenis voor het bedrijf en voor jezelf. Rekening houdend met een voor jou juiste balans tussen werk en privé. Dat lijkt de meeste oudere werknemers het beste te bevallen, als het gaat om langer doorwerken. Hoe je dat concreet vormgeeft, hangt uiteraard sterk af van het bedrijf en de medewerker. Maak je eigen, persoonlijke inzetbaarheidsplan. Een Plan-B, voor als je niet langer bij deze werkgever kunt doorwerken. Wie jonger is dan 50, omschrijft zijn sterkste punten en zijn grootste zwakheden. En gaat daarmee (voorzichtig) shoppen, bij het eigen management of bij dat van een onderneming met kernwaarden die daar (nog) beter bij aansluiten. Zodat je beter op je ‘plek’ komt te zitten.

En tenslotte: maak je niet druk.
Mensen zijn zelf vaak de grootste veroorzaker van hun eigen stress. Dat komt omdat we anticiperen. We zien aankomen dat bepaalde aspecten ons het werk minder goed, of gewoon: helemaal fout zullen gaan. En dus beginnen we ons alvast maar druk te maken over de mogelijke gevolgen. Zeker perfectionistisch ingestelden hebben daar last van. Maar veel energie stoppen in situaties waar je niet veel aan verandert, daar word je pas echt moe van. We leren om de-escalerend te handelen in acute noodsituaties. Maakt iedereen zich erg druk, doe dan het tegenovergestelde. U bent het lichtend voorbeeld voor die anderen, en u bent beter voorbereid op de situaties waarbij het waarschijnlijk wel fout gaat. Die focus op situaties met een hoger ‘rendement’ geeft meer voldoening en minder stress. PDC wenst u een plezierige en stressvrije werkdag!